Jacek Tarczyński
krótko o mnie
Jacek Tarczyński- pedagog, nauczyciel muzyki. Inspiracje do swoich niezwykle oryginalnych zajęć czerpie z systemu Carla Orffa. Ponadprzeciętne zaangażowanie i entuzjazm dzieci, z którymi pracuje (a właściwie – bawi się) osiąga dzięki swoim oryginalnym, wypracowanym przez kilkunastoletnią praktykę oraz specjalistyczne studia, metodom i technikom, eksponującym twórcze zaangażowanie dziecka.
Działania twórcze – śpiew, gra na instrumentach i przedmiotach codziennego użytku, taniec – w dużej mierze oparte na improwizacji. Jest to główna oś jego zajęć, zarówno z dziećmi, jak i studentami czy nauczycielami-praktykami, uczestniczącymi w kursach przez niego prowadzonych. Mimo wielu setek uczestników jego szkoleń trudno znaleźć kontynuatora, który z podobnym zaangażowaniem oraz skutkiem byłby zdolny zainteresować dzieci uprawianiem muzyki.
„Od zarania dziejów dzieci nie lubiły się uczyć.
Wolałyby raczej grać, a jeśli masz na sercu ich zainteresowania,
pozwolisz im uczyć się podczas zabawy;
przekonają się, że to, co opanowali, jest dziecinnie proste”.
Carl Orff
Publikacje:
- xxx1 („Przegląd Edukacyjny” 1995)
- Jak powstało koło terenowe Polskiego Towarzystwa C. Orffa („Kwartalnik PTCO” 1995 nr III)
- Wywiad xxx („Przegląd Edukacyjny” 1997)
- Spotkanie w Slavonicach („Kwartalnik PTCO” 1999 nr VI)
- Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki wg. Batii Strauss („Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2000, nr 2/3; 2001, nr 2)
- Próba Polskiej Adaptacji Metody Batii Strauss („Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2002, nr 2)
- Z profesor Mariolą Śliwińską-Kowalską – redaktorem książki „Głos narzędziem pracy” rozmawia Jacek Tarczyński („Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2002, nr 2)
- Budowa i wykorzystanie prostych instrumentów („Wychowanie w Przedszkolu” 2006, nr 2)
- Nietypowe instrumentarium w edukacji muzycznej dzieci młodszych(„Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 5)
- Studia Podyplomowe w Salzburgu Advanced Studies In Music and Dance Education – Orff_Schulwerk („Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3)
- Wykorzystanie zabawek dziecięcych na zajęciach muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej” („Wychowanie Muzyczne” nr 4/2011, strony 43-46)
- Dodatek Muzyczny: „Siedem krasnoludków” („Wychowanie Muzyczne” nr 4/2011, strony 83/84)
Nagrania CD:
- Tańce Polskie – Wykonanie – Jacek Tarczyński, Krzysztof Rogalski. Aranżacja – Jerzy Smoczyński. Produkcja – Jacek Tarczyński.
Nagrania dokonałem na Rolandzie E-36 i MC50 – 1996.
Programy telewizyjne:
TVP Łódź- tytuł cyklu- „Rzepka” – (Dorota Ceran, Jacek Tarczyński)
Tytuły odcinków:
- „Starożytność” – data emisji 14.11.98 r. czas 16 min. 12 sek.
- „Średniowiecze” – data emisji 12.12.98 r. czas 17 min. 20 sek.
- „Renesans” – data emisji 09.01.99 r. czas 16 min. 53 sek.
- „Barok” – data emisji 13.02.99 r. czas 20 min. 22 sek.
- „Romantyzm” – data emisji 10.04.99 r. czas 17 min. 27 sek.
- „Pozytywizm” – data emisji 08.05.99 r. czas 16 min. 13 sek.
- „Młoda Polska” – data emisji 12.06.99 r. czas 17 min. 51 sek.
- „XX-lecie międzywojenne” – data emisji xx.xx.xx r. czas 17 min. 24 sek.
- „Podsumowanie/ Zwiastun” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Wojna” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Współczesność” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
TVP Łódź – tytuł cyklu – „Obieżyświat” – (Dorota Ceran, Jacek Tarczyński)
Tytuły odcinków:
- „Rosja” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Włochy” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Czechy” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Irlandia” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Austria” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
- „Francja” – data emisji xx.xx.xx r. czas xx min. xx sek.
Moje niektóre „KREACJE” w programach telewizyjnych:
„Mamo to ja”
NR 2 (49)/99 s. 58
„W centrum”
Nr 6/2007 s. 12., s. 13.
„Wychowanie Muzyczne w Szkole”
Nr 3/2009, s. 60-61
W. Jankowski. „Spotkanie w Nałęczowie- dobry początek”
„Plzen”
22 czerwca 2005r.
„Kraj Plzensky”
22 czerwca 2005r.
„Schulwerk Carla Orffa…”
Fragment pracy doktorskiej Pani Beaty Michalak. s.1,s.187.
„Wychowanie Muzyczne w Szkole”
Nr 1/2010, s. 86-87
„II Ogólnopolska Konferencja Metodyczna Nauczycieli Muzyki”
„Warsztaty teatralne i zajęcia według koncepcji Carla Orffa jako forma zajęć dodatkowych”
Praca magisterska Pani Renaty Gilskiej
„Denik”
streda 13.cervenec 2011
Bliscy nieznani – odcinek o mojej pracy
Emisja 24 grudnia 2008 roku TVP Łódź
A to coś całkiem
egzotycznego 🙂
Kwalifikacje
- Magister pedagogiki – Wydział Wychowania Muzycznego WSP w Kielcach;
- Nauczyciel mianowany z dwudziestoletnim stażem pracy;
- Studia podyplomowe:
– Studium Wychowania Muzycznego według idei Carla Orffa Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie;
– Studia podyplomowe Tańca i Muzyki – Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej w Warszawie;
– Postgraduate University Course: Advanced Studies in Music and Dance Education (Orff Schulwerk) – University Mozarteum, Institute for Music and Dance Education, Orff Institute; (2005)
- Udział w kilkunastu krajowych i międzynarodowych seminariach i kursach doskonalących;
- Przeprowadzenie ponad 130 kursów doskonalących dla nauczycieli i studentów w kraju i za granicą;
- Licencja na nauczanie w szkołach muzycznych YAMAHA (keyboard);
- Licencja na prowadzenie szkoły muzycznej YAMAHA.
Praca zawodowa
< 1990
- Podjęcie pracy przez jeden rok szkolny w charakterze nauczyciela muzyki w S.P. Nr 1 w Łodzi;
- Podjęcie pracy przez jeden rok szkolny w charakterze akompaniatora w ZSR w Bratoszewicach;
1990-1995
- Podjęcie pracy w charakterze nauczyciele wychowania muzycznego w SP nr 32 w Łodzi;
- Założenie i prowadzenie teatrzyku szkolnego Człapu-Człap;
- Występ teatrzyku Człapu-Człap w Teatrze Nowym w Łodzi;
- Zainicjowanie i współzałożenie Koła Terenowego Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, które jest częścią ogólnopolskiego, a zarazem światowego stowarzyszenia, propagującego pedagogikę Carla Orffa oraz inne nowoczesne systemy wychowania muzycznego;
- Zainicjowanie i zorganizowanie wspólnie z członkami koła terenowego PTCO siedmiomiesięcznego kursu pedagogiki Carla Orffa dla 45 nauczycieli z okręgu łódzkiego pod patronatem Akademii Muzycznej im. F. Chopina
w Warszawie, pod nadzorem metodycznym pani Urszuli Smoczyńskiej; - Założenie szkolnego kwartetu fletowego;
- Zorganizowanie I Salonu Odrzuconych w Głownie pod nadzorem merytorycznym pani Haliny Machulskiej z Teatru Ochota w Warszawie (jest to ogólnopolski, dziecięcy i cykliczny festiwal teatralny, organizowany przy współudziale Urzędu Miasta i Gminy Głowno, Domu Kultury w Głownie, ZHP w Głownie i SP Nr 32 w Łodzi);
- Przygotowanie i wystawienie w ośrodku Alliance Française oraz w Muzeum Historii Miasta Łodzi musicalu pt. Leśny Festiwal w dwóch wersjach językowych (francuskiej i polskiej);
1995-1996
- Produkcja i nagranie płyt CD wraz z Krzysztofem Rogalskim z tańcami narodowymi i regionalnymi dla potrzeb PTCO;
- Przygotowanie i opracowanie musicalu pt. Jacek i Placek;
- Zorganizowanie II Salonu Odrzuconych pod przewodnictwem Artura Barcisia, z udziałem m.in. Macieja Strzelczyka;
- Uzyskanie licencji firmy YAMAHA na prowadzenie lekcji gry na keyboardach według systemu Yamaha – Szkoła Muzyczna;
- Uzyskanie licencji firmy YAMAHA na prowadzenie szkoły muzycznej według systemu Yamaha – Szkoła Muzyczna;
1996-1999
- Rozpoczęcie działalności pierwszej autoryzowanej szkoły gry na keyboardach w Łodzi (Yamaha – Szkoła Muzyczna);
- Podjęcie pracy przez jeden rok szkolny w charakterze nauczyciela muzyki w LIII liceum ogólnokształcącym w Łodzi;
- Uczestnictwo w II Międzynarodowych Warsztatach Rytmiki – Łódź 97;
- Przeprowadzenie kursów nt. idei Orffa dla nauczycieli z województwa łódzkiego, Wielunia, Łasku, Bielska-Białej i Poronina;
- Uczestnictwo w III Kursie Muzyki Elementarnej w Slovanice (Czechy), zorganizowanym przez Instytut Orffa w Salzburgu oraz Fundację C. Orffa w Monachium;
- Prowadzenie i współautorstwo programu dla dzieci w TVP o/Łódź pt. Rzepka (5 odcinków)
- Uczestnictwo w IV Kursie Muzyki Elementarnej w Slovanice (Czechy), zorganizowanym przez Instytut Orffa w Salzburgu oraz Fundację C. Orffa w Monachium;
- Przeprowadzenie kursów nt. idei Orffa dla nauczycieli z województwa łódzkiego, Łasku i Krakowa;
- Zorganizowanie wraz z członkami PTCO kursu na temat Tańce regionalne różnych narodów, przeprowadzonego przez prof. dr Andrzeja Stadnickiego, dla nauczycieli z województwa łódzkiego;
2000-2009
- Prowadzenie i współautorstwo programu dla dzieci w TVP o/Łódź pt. Rzepka (6 odcinków);
- Prowadzenie i współautorstwo programu dla dzieci w TVP o/Łódź pt. Obieżyświat
(6 odcinków); - Uczestnictwo w V i VII Kursie Muzyki Elementarnej w Slovanice (Czechy), organizowanych przez Instytut Orffa w Salzburgu oraz Fundację C. Orffa w Monachium;
- Uczestnik VI Kursu Muzyki Elementarnej w Nitra (Słowacja), organizowany przez Instytut Orffa w Salzburgu oraz Fundację C. Orffa w Monachium;
- Przeprowadzenie kursów doskonalących dla nauczycieli w Warszawie, Gdańsku, Rabce, Myślenicach, Białymstoku, Bydgoszczy, Łomży, Białej Podlaskiej, Tarnowie, Olsztynie, Krakowie, Strzelcach Opolskich, Radomiu, Kędzierzynie-Koźlu, Polskiej Cerekwi, Włoszczowie, Poznaniu, Kaliszu, Katowicach, Wrocławiu, Opolu, Zielonej Górze, Gliwicach, Dębicy, Kluczborku, Namysłowie, Poddębicach, Głubczycach, Pile, Koninie, Toruniu, Oławie, Nałęczowie;
- Zorganizowanie kursu na temat Idea Orffa w praktyce, przeprowadzonego przez panią Lenkę Pospisilową dla nauczycieli z województwa łódzkiego;
- Prowadzenie w roku akademickim 2000/2001 oraz okazjonalnie w 2002 zajęć doskonalących dla studentów pedagogiki wczesnoszkolnej Uniwersytetu Łódzkiego;
- Prowadzenie corocznych zajęć dla słuchaczy Studium Carla Orffa w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie;
- Prowadzenie zajęć dla studentów i słuchaczy Akademii Pedagogiki Specjalnej
nt. Aktywnych form wychowania muzycznego; - Prowadzenie zajęć w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi dla studentów studiów podyplomowych;
- Zainicjowanie produkcji dzwonków sopranowych i altowych zgodnych z ideą Carla Orffa przez firmę MAREK w Częstochowie oraz opracowanie wraz z panem Zbigniewem Ciechanem wkładki instruktażowej;
- Prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci, rodziców i nauczycieli w Salzburgu, Slavonicach, Pilźnie, Pradze i Ołomuńcu;
- Emisja programu w TVP-Łódź pt. Bliscy nieznani – twój bohater, poświęconego mojej pracy z dziećmi;
- Udział w projekcie ARTIBUS którego autorem i realizatorem jest MDK w Kutnie, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Projekt zakończony koncertem na Zamku Królewskim w Warszawie;
- Współtworzenie cyklicznego projektu Filharmonii Łódzkiej i Polskiego Towarzystwa Carla Orffa pt. Odkrywcy Muzyki;
Nagrody
- I miejsce na Konfrontacjach Sceny Szkolnej za przedstawienie pt. Królowa Śniegu, dla teatrzyku Człapu-Człap – 1992 r.;
- Nominacja teatrzyku Człapu-Człap do Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych ZŁOTA MASKA w Poznaniu (eliminacje strefowe w Bielsku) – 1992 r.;
- I miejsce dla szkolnego teatru Człapu-Człap w przeglądzie Scena Młodego Artysty, zorganizowanym przez MDK „Energetyk” – 1993 r.;
- II miejsce na Konfrontacjach Sceny Szkolnej za musical pt. Bajka o gwiazdach – czyli wielka kariera – 1994 r.;
- Podwójne I miejsce na Festiwalu Twórczości Harcerskiej w Głownie „Bratosz 94” w kategorii teatru i piosenki – 1994 r.;
- Wyróżnienie na Konkursie Piosenki Różnej „Knieja 95” (DK „Energetyk”) dla zespołu fletowego i wokalnego;
- II nagroda na XIV Wojewódzkim Przeglądzie Teatrów Dziecięcych Konfrontacje’96, za musical pt. Jacek i Placek – 1996 r.;
- I nagroda dla szkolnego teatru w przeglądzie Scena Młodego Artysty, zorganizowanej przez MDK „Energetyk” za musical pt. Jacek i Placek – 1996 r.;
- Nagroda na I Widzewskim Przeglądzie Teatrów Szkolnych – 1996 r.;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Wydziału Edukacji i Kultury Fizycznej Urzędu Miasta Łodzi – 1996 r.;
- Nominacja dla teatrzyku Człapu-Człap na XVII Ogólnopolski Przegląd Teatrów Dziecięcych Dziatwa’96;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Szkoły w 1991 r.;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Szkoły w 1992 r.;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Szkoły w 1993 r.;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Szkoły w 1994 r.;
- Nagroda indywidualna Dyrektora Szkoły w 1995 r.;
- Nagroda Prezydenta Miasta Łodzi za szczególne osiągnięcia w pracy
pedagogiczno-wychowawczej.