JACEK TARCZYŃSKI

WYCHOWANIE MUZYCZNE

MUSIC: ON/OFF

Batia Strauss – AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI

   Niespełna 13 lat minęło jak Batia Strauss podczas seminarium C. Orffa zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Carla Orffa w Warszawie zaprezentowała swoją nowatorską metodę słuchania muzyki. Wrażenie, jakie wywarła, urok osobisty jak i jej ogromne doświadczenie były inspiracją dla mnie przez wiele lat. Nośność metody, którą nazwała Aktywne Słuchanie Muzyki (Active listening to music) miałem okazję sprawdzić na tysiącach osób w wieku od 3 do ok. 60 lat:-). Teraz metodę tą propagują inni nauczyciele i mogę zaryzykować twierdzenie, że stała się ona jedną z wiodących metod wprowadzania muzyki „mechanicznej” w edukacji na wszystkich szczeblach (Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki wg. Batii Strauss, „Wychowanie Muzyczne
w Szkole” 2000, nr 2/3; 2001, nr 2; także: Próba Polskiej Adaptacji Metody Batii Strauss, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2002, nr 2.).

   Kiedy poznałem B. Strauss metoda jej była praktycznie nieznana. W następstwie popularyzacji przez PTCO i mojej skromnej osoby, dziś można znaleźć kilkanaście tysięcy stron, gdzie przynajmniej wspomina się o B. Strauss i jej metodzie. Na stronach anglojęzycznych jest ich nieproporcjonalnie mniej!!! Tu pozwolę sobie podziękować pani Urszuli Smoczyńskiej za zaproszenie gościa z Izraela, który tak efektywnie zaszczepił swoją metodę u nas w kraju.

   Dane biograficzne, które zamieszczam poniżej, otrzymałem listownie od męża Pani Batii. Serdecznie mu za to dziękuję.

   Nauczycielską karierę rozpoczęła jako pianistka. Wiele lat studiowała w Izraelu. Jej nauczycielem był m.in. Frank Peleg. Następnie uczyła się trzy lata w Paryżu w Ecole Normale de Musique, którą ukończyła w 1950 roku jako pianistka i nauczycielka fortepianu. Po studiach podjęła pracę jako nauczycielka muzyki w izraelskich wsiach i kibucach, gdzie założyła chór dziecięcy. Praca z chórem obfitowała w sukcesy uwieńczone rejestracją ich dokonań przez Radio Izraelskie. Doświadczenie nabyte w prowadzeniu zespołu dziecięcego pomogło jej w długoletnim prowadzeniu chóru dla dorosłych przy rozgłośni Izraelskiego Radia. Głównym tematem jej zainteresowań pedagogicznych był sposób przekazywania muzyki klasycznej a zwłaszcza jej percepcja. Lata doświadczeń doprowadziły do opracowania własnej metody, którą nazwała AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI. Metoda ta została zaakceptowana przez Izraelskie Ministerstwa Edukacji i uznana za standard edukacyjny polecany szkołom. W latach 60. rozpoczęła pracę
w Music Teachers College w Tel Awiwie, gdzie uczyła do końca życia. Od 1979 roku kierowała Działem Nauczania Muzyki przy Jerusalem Rubin Music Akademy. Przez ostatnie 25 lat swego życia Batia Strauss prowadziła warsztaty niemal w całej Europie, m.in. w Instytucie Orffa
w Salzburgu, wielu miastach Niemiec, Portugalii, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii oraz Pradze i
w Warszawie. Popularyzowała swoją metodę również w Argentynie. Dr. Veronica Cohen – obecny kierownik Działu Nauczania Muzyki przy Jerusalem Rubin Music Akademy, chwaląc osiągnięcia Batii Straus mówił: „Otworzyła świat muzyki tysiącom dzieci oraz wpływała na tysiące nauczycieli
w Izraelu jak i na świecie. Trudno przecenić jej ogromny wkład do zawodu, który będzie trwał przez pokolenia”.

   A tak wspomina tragicznie zmarłą Batię Strauss Lenka Pospisilova – nauczycielka z Pragi: „Kobieta z klasą, dowcipna, towarzyska, krytyczny i bystry obserwator, wybitny pedagog oraz wrażliwy człowiek. Tak pozostała w mojej pamięci Batia Strauss. Z Batią spotkałam się na seminariach w Austrii, Holandii i Niemczech, gdzie prowadziła warsztaty z Aktywnego Słuchania Muzyki. Jej sposób pracy od pierwszej chwili bardzo mi imponował, dlatego postanowiłam zaprosić ją do Czech. Dopiero tutaj, podczas wspólnych rozmów w cztery oczy miałam okazję zobaczyć jak głęboko i wszerz poszła w poszukiwani i kreowaniu odpowiednich czynności dla aktywnego słuchania muzyki. Już sam dobór utworów jak i prowadzenie lekcji świadczył o wyczuciu
i muzycznym guście”.

   Mam nadzieję, że notatka ta przybliży wiedzę na temat osoby, która wywiera coraz większy wpływ na powszechne wychowanie muzyczne w Polsce w zakresie percepcji muzyki.

Jacek Tarczyński



„Batia Strauss - Aktywne Słuchanie Muzyki” - „Aktywne Formy Wychowania Muzycznego”
Copyright © 2009 Jacek Tarczyński, fot. ze zbiorów autora, muzyka A. Klemba design: TDSOFT
8347